april 14, 2023

Stressen och käkarna.

Efter att tandläkaren har undersökt och ställt alla sina frågor får jag gnissla och pressa ihop tänderna mot ett papper. Hon pekar på tanden som gör ont. Det är som ett blåmärke under den här, säger hon. Du måste bli medveten om när du pressar ihop tänderna.

Dagarna går och jag kommer på mig själv med att pressa ihop tänderna hårt, hårt, hårt en dag på tunnelbanan. Vaknar flera gånger under nätterna av att käkarna ömmar. Smärtan i tanden klingar av efter att hon filat på hörnet som tog emot när jag pressade ihop tänderna. 

Men det är som att den här fåniga lilla diagnosen stresskäkar, som nog inte ens är en diagnos, gör mig nedstämd. Varje gång jag kommer på mig själv med att pressa ihop tänderna känner jag mig dum. Vem fan biter ihop så hårt att det blir blåmärken under tänderna? Bara en idiot.

Jag blir trött, somnar innan tjugotvå och kommer inte upp ur sängen i tid på morgonen. Trött och nedstämd. Ingenting känns roligt, jag vill bara sova. Min man frågar gång på gång om jag håller på att bli sjuk men det är inte det, jag mår inte dåligt, jag har bara stresskäkar.

3 kommentarer:

  1. Men snälla du, slå inte på dig själv. Vem skulle INTE bita ihop käkarna ned den arbetsbörda du har. Ge dig själv lite praise istället❤
    Carina

    SvaraRadera
  2. Oj, som jag pressar tänder emellanåt! Känns dumt att kalla sig idiot för något som görs i sömnen… Testa käkgymnastik istället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer på mig själv med att göra det flera gånger om dagen under dagarna också. Biter ihop hårt som tusan. Känns ju väldigt onödigt.

      Radera