april 28, 2023

Ni bestämmer: Om vänner och vänskap.

Är det något som jag märker allt tydligare i takt med att åren går så är det att relationer flyter in i varandra. Kollegor blir bekanta blir vänner. Det är fint. Jag fick en fråga om just det, vänner och vänskap. 

Mina vänner här i Stockholm har jag lärt känna genom jobbet. Vissa av dem är nära, som Rachel och Harvey, och andra är ytligare men inte mindre viktiga. De är dagliga chattar, ett glas vin efter jobbet ibland, bra dialoger men sällan på djupet. Jag tycker om att spara det djupa, intima, till några få nära.

Mina barndomsvänner är både kvar i den lilla staden och spridda över världen. Vi hörs på instagram ibland, följer varandras liv utan att göra alltför mycket väsen. För några veckor sen skrev en av dem att hon flyttar till Stockholm och att vi måste börja umgås. En del av mig blev glad och en annan del vill leva på minnet av den hon brukade vara, de vi brukade vara.

En annan viktig del för mig när det gäller vänskap är bloggen och sociala medier. I en tid där dagarna fylls med arbete, träning och familj skulle jag inte träffa någon alls om inte instagram fanns. Sociala medier håller mig förankrad i världen, relationerna och verkligheten. Det är inte att förringa eller förminska. För mig har sociala medier och bloggen ett riktigt värde.

2 kommentarer:

  1. Så hinla fint skrivet om bloggen och sociala medier.jag kan bara hålla med även om jag varit här inne så flyktigt och först nu den senaste tiden mer ihärdigt. Känns lite sorgligt att ha missat detta skrivande rum alla de senaste åren. Tror det hade hjälpt mig så mycket att formulera ord i dialog med andra.

    SvaraRadera