april 25, 2023

Ni bestämmer: Min träningsrutin.

Någon av er ville höra mer om min träningsfilosofi och den är ganska enkel: alla träningspass är bra pass, även de som bara varar tjugo minuter. Jag har som rutin att träna något varje dag tills jag inte orkar/hinner/har lust och då kastar jag in en vilodag. Det brukar resultera i ungefär fem pass i veckan.

Varannan dag springer jag men nästan aldrig mer än fem kilometer och då är det den långa rundan. Om jag inte byter sida på trottoaren vid ett särskilt ställe viker jag nästan alltid av efter tre kilometer, bara för att genmöjligheten dyker upp. 

Jag brukade tänka att det var grundproblemet i min träning, att jag blir uttråkad tjugo minuter in, men nu ser jag det som en grundförutsättning istället. Träningen måste gå fort och får inte kännas som ett hinder. Så varannan dag springer jag tre till fem kilometer och varannan dag går jag till gymmet och kör yoga och styrka.

Jag delar in styrketräningen i tre roterande pass: push, pull och legs. Push är övningar där man pressar bort från kroppen och då aktiverar bröst, axlar och triceps. Pull är övningar där drar mot sig och tränar rygg, biceps och mage. Legs är legs, alltså ben. 

Jag kör både maskiner och fria vikter, men föredrar att träna med stänger och hantlar. Varje styrkepass inleds med en kvarts yoga, både för att mjuka upp kroppen inför styrketräningen men också för att det oftast är första gången under dagen som jag sitter ner och inte har någon i mitt öra.

I styrketräningen väljer jag nästan aldrig genvägar. Jag tror att det är för att jag gillar känslan av att bli stark. Det är en så tydlig progression att välja tyngre hantlar eller klara fler reps. Det tilltalar mig, håller mig alert. Om jag måste stryka ett träningspass är det löpningen som försvinner alla dagar i veckan, men styrketräningen kan jag planera runt för att få till. Tveksamt om jag skulle göra det för en löprunda, med handen på hjärtat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar