april 19, 2023

Ni bestämmer: Skillnaden mellan att skriva bok och blogg.

Jag bor här undrar om skillnaden mellan att skriva bok och blogg. För mig är den oändlig. Jag har bloggat varje dag i femton år. Bloggformatet sitter i mig, i mina fingrar. Det gör verkligen inte bokskrivandet. Jag har hela berättelsen klar för mig, jag har en synopsis kapitel för kapitel, jag vet exakt vad som ska hända. Ändå blir boken aldrig klar. 

Det svåra är inte att skriva de stora händelserna, det svåra att driva berättelsen vidare mellan händelserna. Att låta den som (förhoppningsvis) läser få vila men inte tappa intresset. Jag blöder ur mig varje ord när jag skriver på boken. Sedan loggar jag in här och fingrarna flyger över tangenterna.

Ibland tänker jag att jag borde sluta blogga, låta orden bara hitta ut i boken. Eller böckerna, för jag har fem grova synopsis till. Jag vet inte om livet räcker till för jobb, blogg och bok. Men jag tror inte att livet skulle vara lika roligt utan bloggen.

2 kommentarer:

  1. Det här är så himla intressant! Jag upplever ju också skillnaden mellan flödet när jag bara skriver, och sen hur konstruerat det känns när något bestämt ska skrivas. Vore ju drömmen att hitta ett flow och självförtroende i det. Har du gått någon skrivarkurs? Det låter så uppstyrt med synopsis och så. Och fem böcker till, wow. Vad är det för tema du är inne och rör dig i? Om inte det är en fråga som jinxar, Ber om ursäkt isf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har funderat lite mer och tror att en annan stor skillnad - och som gör det så mycket svårare - är hittepå-grejen i att skriva bok. Bloggen är ju bara texter från verkligheten. Att skriva bok är ju inte bara att skriva bra eller skriva snyggt utan man ska ju också hitta på något att skriva och så ska det hålla 300 sidor eller så.

      Ingen skrivkurs men tretusen timmars googlande om hur tusan man gör. 😅 Alla synopsis är i genre spänningsroman skulle jag säga. Inga fara att du ställer frågan, tror inte på jinx höll jag på att säga men det lät jag väl få äta upp nu haha.

      Radera