april 15, 2023

Lördag 19:24.

Solen trillar in runt rullgardinen, väcker mig vid sju. Ligger kvar i sängen, dricker en kopp kaffe, vaknar långsamt. Tidningen ligger på marmorgolvet i hallen när vi går upp. Smoothiebowl med jordgubbar och granola, ännu en kopp kaffe.

Vida byxor, lång blus och stickad tröja. Sneakers, blazer och solglasögon. Vi promenerar kors genom stan, har ett bestämt mål: Stockholms ost och chark på Södermalm. Vi handlar alltid i systerbutiken på Östermalm, men aldrig tidigare på Söder. Handlar till kvällens charkmiddag.

Stannar för lunch på väg till Söder - sticky pork och rosévin - och för eftermiddagsfika på väg hem - cappuccino och mazarin. Har tjugotretusen steg i benen när vi kommer hem. Lägger oss på soffan, ska bara blunda en kvart men vaknar en timme senare. 

Där är jag nu. Yrvaken med en filt om kroppen i soffan. Jag ska skriva klart det här, tända ljusen, blanda en drink - jag tror en dry martini - och göra det långsamma lördagsnöjet städa medan min man gör oss en charkbricka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar