april 17, 2023

Ni bestämmer: Vad jag gör om dagarna.

Och om kvällarna och rätt många helger, om vi ska vara ärliga. Nästa önskeinlägg handlar om mitt jobb, vad jag gör om dagarna och hur jag hamnade där. Jag halkade in för tolv år sen och fastnade, kan man säga.

För tolv år sen var jag på ett konsultuppdrag via ett bemanningsföretag och vantrivdes så fruktansvärt. Jag talade om det för min chef på bemanningsföretaget och hon berättade att de precis hade fått en öppning på ett företag inom säkerhetsbranschen, sa att det bara var ett uppdrag på ett par månader men det iallafall var något annat. Jag minns att jag inte ens funderade, att jag tog uppdraget på stående fot.

Så jag började jobba på det där brandskyddsföretaget. Blev konstigt intresserad av systematiskt brandskyddsarbete och det kändes som att jag hörde hemma. De där två månaderna gick och nya uppgifter presenterades och konsultuppdraget blev en fast anställning. Jag gick från administratör till projektledare, rörde mig mellan alla våra olika segment, växte in i rollen och i företaget. 

För fyra år sen köptes vi upp av ett riskkapitalbolag och vår tillväxtresa tog fart. Då blev det roligt på riktigt. När jag började var vi trehundra medarbetare och omsatte fyrahundra miljoner, idag är vi en miljardkoncern med en personalstyrka på niohundra.

Idag jobbar jag med två olika fokus: implementering av centrala avtal och med interna projekt. Jag tillhör gruppen för centrala avtal. Vi är fem key account managers, fem account managers, två administratörer, två projektkoordinatorer och en projektledare - varav den sistnämnda då alltså är jag - som arbetar med att landa, förvalta och utveckla centrala avtal.

Parallellt med det driver jag interna projekt, mest för att jag är en jävel på att få saker gjorda och känner bolaget utan och innan, om jag ska skippa blygsamheten. Det är det delade fokuset som gör att mitt jobb är det roligaste på hela företaget, det är jag övertygad om.

4 kommentarer:

  1. Fråga: Vad skulle du säga underlättar för en organisation när de växer så där omfattande? Vad är viktigt att tänka på? (Jag lämnade nyligen en organisation eller rättare sagt en myndighet som fått nytt uppdrag, ny budget och nu skulle växa med en tredjedel. Det gick inte bra.) /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att sätta rutiner och att verkligen arbeta efter dem och därmed säkerställa att alla arbetar likriktat. Och sen, men det här vill ingen styrelse höra, att pausa förvärv ett tag så att organisationen hinner sätta sig och forma sig i ett led.

      För ett år sen lanserade vi en ny vision (vilket jag var ansvarig för, superroligt projekt) som handlade om vikten av samarbetet internt. Tror att det var ett smart drag för att ena oss efter två år med över 20 förvärv.

      Radera
  2. Intressant läsning! Som en fortsättning på det här inlägget vore det intressant att läsa om hur en vanlig arbetsdag ser ut för dig. Har inte alls koll på hur projektledar-yrket ser ut till vardags.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst! Eller snarare - det kommer ett inlägg på temat om ett tag. ☺️

      Radera