april 06, 2023

Ni bestämmer: På Systembolaget.

Frågan är vad jag köper på Systembolaget och jag skulle säga att vi har tre kategorier i topp: rödvin, bubbel och whisky. Vad jag köper är helt beroende på tillfälle och humör. Jag antar dock att det är tydligt att jag har en ganska liberal syn på alkohol? 

Vill man ha ett glas vin till middagen en tisdag så dricker man det. Är man sugen på en sängfösare så är det okej oavsett veckodag. Vi dricker alkohol relativt ofta, men sällan mängder. Jag tycker inte om att vara full och därför dricker jag aldrig särskilt mycket. Älskar dock att dricka ett glas vin eller smutta på en whisky.

Köper jag rödvin får det gärna vara från det tillfälliga sortimentet, men om jag vill ha ett säkert kort blir det ett rioja, gärna Lat42 eller ett av Marques-vinerna. Bubbel är nästan uteslutande crémant. Vitt vin köper jag bara när jag ska laga mat som kräver det, men då måste det vara ett chablis så att det verkligen stramar i gommen. På sommaren händer det att jag köper något rosévin, men det är inte mitt bästa vin.

På vår drinkvagn har vi en karaff med whisky och vi har bestämt att den alltid ska vara fylld eftersom det är finast så, men det är också utmanande eftersom vi båda verkligen tycker om whisky. Min man älskar när det är rökigt, men jag tycker att det är godare om det inte är en full klocka. Vi brukar inte vara särskilt fega utan testar en hel del olika sorter, men kommer alltid tillbaka till Bowmore och Agitator. 

Och det var väl det hela. Eller nja, vi är ganska äventyrliga när det kommer till att våga prova nya smaker och former, men det här var lite av det som kommer tillbaka.

1 kommentar:

  1. Gott och lyxigt och sexigt allt låter. // sardellen

    SvaraRadera