december 03, 2022

Tips, och annat skit - Lucka 3.

Det finns en risk att dagens tips är av kategorin "och annat skit". Att det är ett skittips. Kanske är det mina egna känslor som färgar av sig, kanske har jag bara dåliga erfarenheter men här kommer det, mitt tips för dagen: Lev inte med någon som är för olik dig själv.

Jag tycker om att fira saker, min man tycker att det är fullkomligt onödigt. Jag tycker om att göra saker, min man vill mest vara hemma. Jag tycker om spontanitet, min man har svårt för när vardagen inte följer sitt mönster. Jag är positiv av naturen, min man är negativ.

Varje sak jag föreslår: att gå ut och äta när barnet har teateruppvisning i skolan, ta en drink någonstans efter middagen, stanna för en kaffe på promenaden, följs av en liten suck från min man. Oftast säger han ja, men alltid efter den där sucken.

Ibland tänker jag att jag borde vara med någon som skiner upp när jag föreslår saker, någon som blir glad av mina upptåg, någon som kanske föreslår något först. Precis som min man kanske behöver någon som inte är riktigt lika full av idéer.

8 kommentarer:

  1. Jag tror många kvinnor tänker lite "Ack ja" och håller med dig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sorgligt ju. Men jag har också funderat på om man tar olika roller i ett förhållande. Att en drar framåt och en håller tillbaka, eller nåt åt det hållet.

      Radera
  2. Stor igenkänning. Ibland känns det lite segt att finna sig i att olikheter kan komplettera.

    SvaraRadera
  3. Jag är som din man. Och min man som du 😁 Men jag uppskattar verkligen när han får iväg mig och familjen på saker, även om jag aldrig skulle föreslå det själv. Dock tror jag det mycket handlar om stress, och att jag är oroligt lagd. Blir nervös av att gå på restaurang till exempel och tycker det är jobbigt med för stora folksamlingar. Har inte alltid varit så, och hoppas det blir bättre när barnen blir större och kan ta bättre hand om sig själva…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att det blir bättre med tiden, om det är nåt som du känner fattas dig. För det är ju okej att inte vilja också. Hoppas inte att det lät som att det är det ”rätta” att vara påhittig, man ska så klart vara precis som man vill. 😊

      Radera
  4. Min exman var som din man. Min nya sambo kommer inte med jättemycket initiativ men han är alltid positiv till mina planer och upptåg. För mig är det en riktigt härlig känsla att leva med en sån person, särskilt när jag upplevt motsatsen.

    SvaraRadera