december 02, 2022

Tips, och annat skit - Lucka 2.

Andra dagen på julkalendern och jag fick verkligen tänka för att komma på dagens tips. Tjugotvå dagar kvar, jag undrar hur det här ska gå. Årets upplaga kanske får bli mer av "och annat skit" än "Tips". Det är ju trots allt en kategori som rymmer en hel del.

Hursomhelst. Andra luckan på julkalendern är ett museumtips, och nu när jag tänker efter ett tips i tipset, nämligen hur man bäst tar sig an ett museumbesök. För mig fungerar det inte med hela långa dagar där man strosar från museum till museum. Jag behöver mina doser små och täta. Gärna med ett glas vin innan/under/efter.

Allra bäst är det när man inte har någon egentlig stress hem efter jobbet och kan stå på tunnelbanan och känna att man behöver tjugo minuter på valfritt museum. När man smiter in, bestämmer sig för ett visst våningsplan eller ett särskilt område, och så strosar man där en stund. Man måste inte gå genom hela, måste inte lägga timmar.

För mig är valet av museum självklart, det är alltid alltid alltid Nationalmuseum, och alltid den översta våningen. Om du bara ska besöka ett enda museum, låt det vara Nationalmuseum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar