december 16, 2022

Tips, och annat skit - Lucka 16.

Vi har kommit till den sextonde luckan i julkalendern och bakom den finns ett tips på en annorlunda julmiddag. Det här är julmiddagen som jag ska servera min egna lilla familj den tjugoandra december, när vi firar med barnet som sticker till sin pappa över julen.

Det finns en bakgrund till just den här julmiddagen och det är dels att jag inte lagar särskilt mycket mat, samt att jag älskar korv med bröd. Så årets julmiddag kommer vara en festlig version av julbords-korv med bröd, ärligt knyckt av Killmaterskan på instagram.

Jag ger er vår julmiddag: Riktigt bra korv köpt i charken och eventuellt (men sannolikt inte) hembakade korvbröd, syrad rödkål, senapsmajonnäs, rostad lök, finhackad silverlök och dill. Alltsammans fint upplagd i det juligaste porslinet och serverat på dukat bord med linneservetter och hela konkarongen.

Det är fortfarande oklart hur julmiddagen avslutas, om det är med en saffranspannacotta eller om jag borde fortsätta på det otraditionella med att servera olika sorters hemgjort julgodis på ett kakfat och kalla det för en efterrätt.

5 kommentarer:

  1. Mmmm, you had me at senap.
    Älskar senap. Tycker om korv, eventuellt mest för senapens skull. Och rödkålen. Rostad lök. Mmmmmmmm…

    Har du testat vego-korven på Ikea? Så jädra god!
    / LoHe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, har inte provat! Måste göra!

      Radera
  2. Garants Brioche-korvbröd är minst lika goda som hembakade!

    SvaraRadera