december 22, 2022

Tips, och annat skit - Lucka 22.

Dagen efter att luckan i julkalendern var ett rim träffade jag Rachel. Jag frågade om rimmet var gulligt eller det töntigaste hon nånsin läst. Gulligt, sade hon. Vi pratade vidare och hamnade snart på vårt favoritämne: relationer.

Jag berättade att jag hade läst om kärlekens fem språk och var osäker på om jag tyckte att det var fånigt eller sant. Båda, sade Rachel. Men kanske ett tips till kalendern? sade hon sedan och jag rös. Ett rim och ett tips om kärlekens fem språk i samma julkalender. Lär väl tappa varenda läsare jag har.

Men så tänkte jag vidare på saken och ja, det är töntigt som fan, men det är också sant. Kort sagt består de fem kärleksspråken av följande: bekräftande ord, kvalitetstid, gåvor, tjänster och fysisk beröring. 

De flesta av oss behöver eller önskar ett, två eller tre av dessa. För mig är kvalitetstid, tjänster och fysisk beröring viktiga, så det är vad jag ger och som jag ser som bevis på kärlek om jag får tillbaka.

För min man är bekräftande ord viktiga. Så det är vad han ger mig och vad han vill få tillbaka, men där kanske jag inte alltid ger honom det han behöver eftersom jag själv inte behöver det. Nu är nog dock fysisk beröring hans allra starkaste kärleksspråk så där har vi ett gemensamt kärleksspråk.

Herregud vad töntigt det känns att ens skriva orden, men också: de är ju sanna? Det här stämmer ju? Det är skittöntigt men också väldigt sant. Kärlekens fem språk är alltså dagens tips. Varsågod och förlåt.

3 kommentarer:

  1. Haha, jag tycke också att det var sjukt töntigt när jag hörde detta första gången. Det var för typ 4 år sedan när vi gick i parterapi. Men det visade sig att det faktiskt förklarade en hel del av våra kommunikationsproblem. Han vill ha tjänster och älskar att göra tjänster för mig. Jag blir irriterad när han gör "tjänster" för mig för ibland uppfattar jag det som att han tycker att jag inte klarar av saker själv. Och jag är verkligen lilla My i visa situationer...vilket gör att jag helt enkelt inte uppskattar tjänster utan tycker att han kan göra det själv då om han ändå tänker göra det åt mig. Vilket såklart blev väldigt sårande för honom. Mitt viktigaste är bekräftande ord och och fysiskt beröring och för någon som inte är så verbalt kommunikativ kan det såklart bli knepigt...så jag håller med dig. Töntigt men sant och nyttigt att veta om :) Tack!

    SvaraRadera
  2. Inte behöver du be om ursäkt för detta! Jag tror också att jag och min man inte riktigt synkar här. Jag älskar fysisk beröring, tjänster och bekräftande ord. Fysisk beröring har vi iaf gemensamt. Tjänster också kanske, även om min man är trött som faaaan på hushållsarbete och på lönearbete... ja, men nu är vi på besök hos hans familj och hans mamma tar hand om det mesta av hushållsarbetet. Vi försöker stötta upp där det går. Skönt att inte behöva vara drivande i att maten lagas osv, tycker jag. Som lite semester en stund... samtidigt ser jag tydligt varifrån han fått vissa drag, hehe... god jul!

    SvaraRadera
  3. Inte töntigt alls utan intressant, tycker jag. Man kan ju byta ut ordet kärlek mot t.ex. relation för det här gäller nog i nästan alla sorts relationer..
    Carina

    SvaraRadera