oktober 26, 2019

Sista lördagen i oktober.

Det är fortfarande mörkt när jag vaknar, och jag vet inte om det är morgon eller natt. Tittar på klockan på mobilen och ser att den är halv nio. Lägenheten är tyst, det är ingen som är vaken ännu. Himlen är blygrå, gryningsljust kommer inte förrän långt in på förmiddagen. Då har min man hunnit gå till kontoret och barnen åkt till Mall of Scandinavia.

Jag städar undan efter allas morgonbestyr, tar min tekopp och går tillbaka till sängen. Ligger där och läser i två timmar, går inte upp förrän barnen kommer hem igen. Nu står en saffransdoftande fisksoppa och puttrar på spisen och utanför trillar regnet ner. Barnen tittar Sabrina på netflix och jag skriver lite och långsamt.

Om någon timme ska barnen åka till gröna lund. Om jag orkar ska jag öppna dörrarna till min garderob och börja fundera på vad som ska följa med till Lissabon på tisdag. Temperaturen ska bli tjugonågonting varje dag och jag ska ha bara ben.

Men det är något annat den här sista regniga lördagen i oktober. Idag kommer jag inte gå ut förrän barnen ska mötas utanför grönan vid tjugoett, och de bara benen kommer nog vara klädda i tjocka strumpbyxor och någon mjukt stickad klänning till. Om bara den här jäkla hostan släpper så tänker jag att det kan bli ganska mysigt, det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar