oktober 07, 2019

Om måndagar och prao.

Vi tar en halvtimmeslång promenad. Det är bara barnet och jag, mörkret har fallit och middagen ligger i våra magar och på andra sidan fönsterna som vi passerar sitter paren på rad framför sina levande ljus och tjusiga tallrikar. Det är som om de inte har måndag.

Barnet pekar på olika ställen som han vill praktisera på i höst. Han skriver ner dem i en lista när vi kommer hem, det blir tjugotre rader. Det är mest caféer, blomaffärer och teatrar. Han skriver brev till de alla. Anpassar och förändrar, skriver om och skriver nytt. Han har redan sökt ett tiotal praktikplatser, men det är svårt för det är aldrig någon som har tid.

Vi har väldigt mycket måndag idag. Mest barnet, tror jag. En riktig måndag, med ett religionsprov som skrivits under dagen och ett matteprov imorgon, engelska som ska redovisas på onsdag och en franskaläxa på fredag. Och så alla de här praktikplatserna som han söker och söker och söker, och företagen som aldrig har tid att säga ja.

2 kommentarer:

  1. Hur skickar han sina ansökningar? Kanske är det lättare om han går dit och lämnar dem personligen? Och sedan följer upp? Jag har ingen aning egentligen. Själv praoade jag en gång på en hundfrisersalong (hemskt) och dit ringde jag för att söka praoplats, och en gång var jag i en lågstadieklass i samma skola jag gått som liten. Det var trevligt, för jag följde med min favoritfritidsfröken. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han går dit och presenterar sig och lämnar sitt brev. Förhoppningsvis löser det sig snart!

      Radera