oktober 05, 2019

Oktoberkänslan.

Klockan är halv sex på lördagseftermiddagen och jag har precis sjunkit ner i soffan. Jag har en filt över axlarna och en kopp te som fortfarande är för varm. Och jag tror, jag tror att oktober är allt det där som jag saknade i september.

Vi har varit ute hela dagen, promenerat gata upp och gata ner, pausat för att titta på hundraåriga vädringsbeslag och nya soffor, druckit kaffe och promenerat förbi flerfärgade träd och vackra fasader. Känt kyla mot huden men värme där inne. Strumpbyxor i ull och en tjock tröja under den tunna kappan, halsduk och handskar.

Hösten borde alltid vara som idag. Brandgula löv och kylig luft, rosiga kinder och händer i handskar. Känslan av att vara alldeles kall när man kommer hem och kryper in i en filt. Att leta bland restaurangerna i mobilappen och välja en som får leverera vår middag för dagen. Ett kraftfullt rödvin och en liten skål med lakrits och det är verkligen allt som jag behöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar