augusti 19, 2022

Två konversationer från dagen.

Jag pratar med Rachel på teams. Hon gestikulerar på skärmen medan hon förklarar något.
Jag minns inte exakt, Örebro eller Gävle, säger hon.
Örebro eller Gävle? De är ju inte ens i närheten av varandra, säger jag.
Nä men något av det var det, säger hon.
Gävle ligger ju uppåt och Örebro ligger... åt ett annat håll, säger jag.
Är det dina grunder för att håna mina geografikunskaper? Örebro ligger åt ett annat håll? säger hon.
Jag skrattar.
Men vem vet ens var Örebro ligger, säger jag.
Exakt min poäng, säger hon.

Någon timme senare går jag förbi systembolaget och köper en flaska vin. En ung kille sitter i kassan. Han tittar upp på mig.
Får jag be om legitima... äh, nej förresten, det behövs inte, så ung var du ju inte, säger han.
Vad fan? säger jag.
Kvinnan som var före mig i kön och nu står och packar sina varor börjar skratta.
Vad elakt, tjuter hon.
Oj alltså förlåt, men jag tittade bara snabbt först och då såg du så ung ut men så tittade jag igen och då tänkte jag att du kanske inte var under tjugofem ändå, säger han.
Kvinnan fortsätter skratta.
Säg inget mer nu, säger hon till killen i kassan.
Aj mitt självförtroende, säger jag.
Han rycker på axlarna. Hans kinder har blivit röda.
Du vill inte ha det här då? säger jag och viftar med körkortet.
Han skakar på huvudet.

Den nittonde augusti 2022, dagen då jag förlorade både min allmänbildning och min ungdom.

1 kommentar: