augusti 18, 2022

Om boken som kanske aldrig blir.

Någon får mig att börja fundera kring mitt skrivande. Han säger att jag måste skriva klart min bok, att jag kommer ångra mig annars. Jag tänker på mitt nästan färdiga manus och alla de synopsisar som jag hastigt kladdat ner i ett dokument.

Han har rätt, jag måste skriva klart den och jag måste börja på nästa. Så jag börjar fundera på varför jag inte redan har gjort det och svaret är så självklart när man börjar fundera på det: jag orkar inte. Och det, mina vänner, är en riktigt dålig orsak.

Men det är så det är. Jag skriver hela dagarna. Uppdragsbeskrivningar, rapporter, beskrivande texter, rutiner och processer, mail. Alla dessa jäkla mail. Och sen kommer jag hem från jobbet och det ska lagas mat och det ska pratas med barnet och det ska tränas och plötsligt är klockan tjugotvå och åh jävlar, jag har inte bloggat idag.

Och bloggen är enkel, här rinner orden ur mig, och texterna på jobbet är bara svåra ibland, oftast går de på rutin. Men boken, att skriva den är det svåraste jag nånsin har gjort. Jag kan inte sätta mig ner en halvtimme och skriva tusen ord och sen fortsätta nästa dag. Jag blöder ut varje ord, och sedan raderar jag det igen. Jag tror att det är del av det. Att det är så svårt.

Jag vet inte exakt vart jag ville komma med det här. Jag vet inte hur jag ska fixa det. Det här är ett problem som jag inte kan lösa och det känns ganska nedslående.

11 kommentarer:

  1. Åh, jag känner igen mig. Har så många gånger fått kommentaren "Du borde skriva en bok!" och tro mig, jag vill det så gärna, men det är också jättesvårt och tar otroligt mycket tid. Ibland önskar jag att jag hade ett jobb där jag inte skrev hela dagarna så att jag kunde få längta mer efter orden, samtidigt är det ju härligt att jobba med något man gillar...

    SvaraRadera
  2. Jag har skrivit en bok - inte skönlitterär utan en fackbok - och det tog massvis med tid och energi. Den hade aldrig blivit färdig om jag inte haft möjlighet att skriva på heltid ett år. Och att skriva är dessutom mycket osynligt arbete - det ser ut som man inte gör någonting - man diskar, städar, bäddar, pillar på tårna - men under tiden jäser idéerna ihop till meningar som kanske kan kommuniceras till andra. Att skriva en roman har jag alltid känt skullle vara ännu svårare och ta ännu mer energi än att skriva en fackbok eftersom hjärtat måste vara med då också (med en fackbok är det mer hantverk). Så - vad jag vill ha sagt - du kanske behöver en skrivretreat på 3 månader eller mer för att faktiskt orka blöda ut de där orden. Och då kan det ändå vara så att du kör fast hälften av den tiden. Det finns absolut en del som skriver sina böcker mellan barn och heltidsjobb, kanske mellan 4 och 5 på morgonen. Men jag tror att de är undantag snarare än regeln. Inte för inte sa Virginia Woolf att en kvinna behöver ett eget rum och egen inkomst för att kunna skriva romaner! Hoppas du får tag i bägge i ett halvår eller så så att romanen blir av <3.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först och främst - så imponerad av att du klarade det! Vilken bedrift! Och sen ja, jag tror att du har rätt, man behöver kunna skriva på heltid, särskilt för att komma in i flödet som krävs för att det ska bli en roman av det. Det kanske är så jag får göra - spara som en galning för att kunna vara tjänsteledig tre månader.

      Radera
  3. Kanske en skrivarsemester helt själv nånstans vore nåt? Kanske i Åsas sommarstuga i Portugal? (Googla Bortugal)Eller i er stuga i finska skogen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fast då behöver det vara en lång semester, en vecka är liksom ingenting i sammanhanget, och att lägga sommarsemestern på att skriva och inte på familjen känns fel. 😕

      Radera
  4. Jag har skrivit en roman. Idén fick jag 2012 och den kom ut 2019. Då hade den iofs varit ute på förlagsrunda i ca ett år. Så ja, det tar tid, massor med tid. Jag jobbade samtidigt. Skrivandet är en sak, sen ska det redigeras och redigeras och redigeras, men jösses så roligt det var. Jag misströstade också men den blev klar till sist och jag är så stolt över min bok.
    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad häftigt! Så otroligt bra jobbat! Finns den att läsa på Storytel?

      Radera
    2. Nä, den beställs via mig. Fanns på Akademibokhandeln men tror den är slutsåld där.

      Radera
  5. En vän (och tidigare kollega) till mig skrev en bok trots småbarn och heltidsjobb (har dock hört från andra kollegor att han skrivit en del på kontoret, framförallt på slutet när han bestämt sig för att sluta... ). Är så imponerad av det, han klev upp 2 timmar tidigare än resten av familjen och skrev. Den blev utgiven, har sålt superbra, även utgiven i en massa andra länder, och rättigheterna har sålts till Hollywood. Han har gett ut fler böcker efter det och behöver aldrig jobba mer om han inte vill, så antar att alla tidiga morgnar var värt det men fy fasen vad slitigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jäklar. Så otroligt imponerad av alla som klarar det.

      Radera