mars 27, 2023

Om barnet som inte är ett barn.

Barnet packar och fixar inför Köpenhamn. Jag hovrar ovanför, påminner om saker som han måste göra och saker som han absolut inte får göra. Mamma, säger han. Jag är cool, säger jag och håller upp händerna i luften. Hundra procent, säger han.

Det är hans första resa utomlands med kompisar. Jag måste påminna mig själv om att han är en månad från att fylla arton och att han är vuxen. Dessutom kommer det finnas lärare där men det är ju inte som att de bevakar kidsen, för de är ju inte kids.

Herregud vad min hjärna har svårt att acceptera det.

2 kommentarer:

  1. Jag har också en 05:a (som i skrivande stund är i Berlin med skolan - otroligt vad de reser nu för tiden, det fick aldrig vi göra) och jag förstår vad du menar. Jag tror att just lärarbevakningen är minimal utanför skoltid, i alla fall i vårt fall där eleverna bor inneboende hos familjer. Men någon gång ska de ju klara sig själva, är bara tacksam för bra kompisar som är med på resan. Men jag lovar att din son kommer ha superkul, de har ju som sagt ändå hyfsad koll på tillvaron och de växer verkligen när de får resa själva :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de måste ju få växa på egen hand. Också fint att ge utrymme att vara borta. Han skickade precis ett par bilder från Köpenhamn - dessutom som initiativtagare till kontakten - så det känns fint. :)

      Radera