mars 30, 2023

Ni bestämmer: Om boken.

Carina undrar hur det går med min bok och det undrar jag med. Sanningen är att det inte går alls just nu, men det är ett medvetet val. Jag bestämde mig för att pausa boken under tiden som jag jobbar tusen procent, eftersom jag inte vill leva med det ständiga dåliga samvetet över att inte hinna skriva.

Jag har en plan - dock ännu inte uttalad högt, bara att skriva det känns läskigt - om att ta en längre semester i höst eller kanske jobba halvtid en månad och åka bort. Spendera mina dagar ensam i Frankrike eller Italien och skriva, skriva, skriva. Samt eventuellt jobba, jobba, jobba, men bara halva dagar. Resten ska jag skriva. Kanske. Vi får se.

Färdig ska boken dock bli, någon gång.

8 kommentarer:

  1. Inspiration: https://juliaeriksson.se/2023/03/det-blir-en-var-i-rom/

    SvaraRadera
  2. Bra idé, jag tror att man måste visa sig själv att man tar sitt skrivande på allvar🙂
    Carina

    SvaraRadera
  3. Helt otroligt att det finns en bok, åtminstone en ide om en bok. Förra sommaren var jag en vecka på en skrivkurs och blev så otroligt kär i allt skrivande, alla samtal vi hade, och hur fascinerande det var att se vad som hände på pappret/datorn vid de olika skrivövningarna. Det rensade min hjärna totalt, och gav mig dessutom en skiss på något som är en (för mig stor) berättelse. Sen dess har jag skrivit vid ett tillfälle, i 10 minuter. Känner mig som en annan person som inte alls får till det i mitt vanliga liv, men den där veckan, då var jag en annan. Så jag tror på det, att ta sig tid. Annars måste man bli som dem som ställer klockan 05, och där är jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det största hindret för mig är, förutom tiden, att det är så jävla svårt att skriva bok. Det är ju inte alls samma som att skriva blogg. Och efter alla år (typ 15?) med att skriva blogg så är formatet så djupt rotat i mig att alla andra former ter sig snarast omöjliga. Varje gång jag startar en period med bokskrivande så måste jag liksom lära mig hur man gör. Och det blir svårt och motigt och tar ännu mer tid, som jag ju inte har. Men någonstans är det värt det.

      Radera
  4. gör dig gärna sällskap på den resan! min bok är också hundra procent på paus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. // sardellen!

      Radera
    2. Livets resa! Skriva bok och dricka vin! 🥰

      Radera
    3. Ja det är verkligen svårt. Jag har knappt ens försökt, förutom två a4 text som bara var början på något mycket längre. Vill så gärna ha research som stomme för att klä den med ord, men det är bara för att det var så jag gjorde när jag jobbade som skribent. Vore jätteintressant att höra mer om hur du tänker skillnaden mellan att skriva blogg och bok ser ut så jag önskar det som tema! //jagborhär

      Radera