december 29, 2020

Om ännu en mellandag, nyårsmaten men allra mest om nyårsvinet.

Är det måndag, tisdag eller onsdag? Jag vet nästan inte. Igår under vår promenad frågade jag min man om han hade koll på tiden. Kände att den kunde vara fyra, men den kunde också vara åtta. Jag tittade efter nu. Det är tisdag. En dag kvar till nyårsafton. En dag kvar för att köpa nyårschampagnen och maten, blommorna och stearinljusen.

Det blir torsk för oss på nyårsafton. Smörstekt torskrygg med ugnsbakad spetskål, champagnesås och hasselnötter. Innan dess en löjromstoast och till sist en citronsorbet. Till det ett chablis som var fruktansvärt dyrt. 

Det var ett felköp i somras. Sprang in för att köpa en flaska vitt en kväll när vi skulle äta räkor, greppade min vanliga flaska chablis och skyndade till kassan. Trehundrafemtio kronor tack, sade kassörskan. Ursäkta va? sade jag. Sneglade på flaskan och såg att det uppenbarligen inte var mitt vanliga vin. Sneglade även bakåt och såg kön. Så jag betalade, tog min flaska och gick hem. Drack något halvbilligt bubbel till räkorna och sparade mitt vita trehundrafemtiokronorsvin till bättre tider.

Vilket alltså visade sig vara nyårsafton 2020. Det känns ändå rätt på något sätt. Fast med tanke på året som har varit så lovar jag att vinet kommer vara surt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar