december 05, 2020

Och om en lördag.

Vi promenerar tjugotusen steg. Genom gamla stan och runt Södermalm. Går in i en kyrka, stannar och tittar på en dansuppvisning på ett torg, tittar på Stadshuset i färger. Kommer hem och äter världens senaste lunch, tänder ljusen på matbordet, sitter kvar för en kopp kaffe.

Barnet försvinner in på sitt rum och vi lägger oss på soffan. Jag läser en julnovell, försöker starta en jazzig jullista på Spotify men min man skrockar högt. Nehej du, nästa lista tack, säger han och jag byter till Amy Winehouse.

Han googlar brittiska skrivbord och jag tittar på kakelugnar. En del av vårt sovrum ska nog få bli arbetshörna och hörnet i vardagsrummet som rymmer en dator idag ska kanske få bli med kakelugn, precis som när huset byggdes för hundrafemtio år sedan.

3 kommentarer:

  1. Avancerat med kakelugn! Hur installeras en sån? Finns det nån typ av skorsstensrör kvar?

    Mysigt med kakelugn! Det skulle jag med vilja ha! Hoppas ni hittar någon fin. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har stått hela tre kakelugnar i vår lägenhet en gång i tiden och där vi vill installera en igen finns det en rökkanal (?) och det ska bara vara att montera dit en ny kakelugn. Eller ”bara”, det kostar ändå i runda släng 60k för en sån installation, och sen tillkommer själva kakelugnen. Tänker dock att det gör väldigt mycket för lägenheten! 😊

      Radera
    2. Ja har ni ca hundratusen "över" så låter det som en väldigt mysig och fin investering. Nu antog jag att en kakelugn kostade 40 000 men jag har ingen aning. Det finns massor av olika kaminer på marknaden, men det är ju nåt särskilt med just kakelugn.

      Och kanske har ni sparat in en del detta år på inställda resor och på att din man lagar mat ist för att ni käkar på restaurang? :)

      Radera