december 23, 2020

Dagen före.

Så blir det dagen före julafton. Drar mig upp klockan sex, sjunker ner i soffan och fastnar med blicken på julgranen. Stirrar in i ljusen, dricker långsamt mitt kaffe, vaknar till liv. Drar på springkläderna. När klockan slår åtta har jag lagt fem kilometer på hög.

Sjunker ner framför datorn tillsammans med frukosten. Sitter där tills klockan blir lunch. Ansiktsmask och en inpackning. Duschar, fönar håret, applicerar en makeup. Svarta byxor och en ljusrosa blus, en svart behå som kan skymtas under och mörkröda läppar.

Ansluter till en juldrink på teams med Harvey och Mike. Skålar i bubbel och säger god jul. Skriver ett autosvar på mailen. Jag är ledig och är åter 7/1-21. Stänger igen datorn.

Det är dagen före julafton. Naglarna är målade i allra djupaste rött. Julaftonsklänningen hänger på sin galge i sovrummet. Ingenting avancerat, bara en enkel svart. Om någon timme ska jag hälla upp ett glas bubbel till, lägga fötterna i min mans knä och vänta på en julafton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar