december 24, 2020

Och så kom julafton.

Den tjugotredje ska snart glida över till den tjugofjärde. Det är bara jag och min man. Han blandar drinkar åt oss, jag sitter i soffan och läser en bok. Riktiga sidor i strävt papper och med veckat pocketomslag. I hörnet står julgranen, på bordet brinner ljusen. Drinken med gin, kanelsockerlag, citronsaft och äppelmust är godast. 

Så blir det den tjugofjärde. Vi sover till nio. Vaknar till en tyst lägenhet. Jag tassar över det svala trägolvet, tänder julgranen, slår på kaffebryggaren. Längst bort på himlen hänger solen, klargul mot den isblå kylan som nyper oss i kinderna. Vi promenerar över Östermalm. Möter glada barn med spring i benen och höga rop i luften, tanter i päls och med rött läppstift, farbröder i hatt. Alla med fina papperskassar med vackert inslagna paket.

Vörtbröd och saffransbulle till lunch. Sitter länge vid matbordet, tofflor på fötterna, händerna runt kaffemuggen. Ljusen på bordet brinner hela tiden. Någonting jazzigt från högtalarna. Alldeles snart ska jag duscha bort promenaden, dra på mina tunnaste strumpbyxor och kliva i klänningen. Hälla upp ett glas champagne och duka fram ett julbord för två, ringa hans mamma och systrar på skype och äta en julmiddag väldigt typisk för året 2020.

God jul, ni som läser här. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar