december 06, 2020

Andra advent.

Söndag. Jag vaknar till den kanske vanligaste synen under corona: min man som lagar mat. Det har alltid varit bland hans allra bästa saker att göra, att titta på när andra lagar mat, läsa recept, botanisera runt i bättre matbutiker och sen spendera timmar i köket. Men så flyttade vi till Stockholm och det tippade över till att läsa restaurangrecensioner och menyer och jaga bordsreservationer.

Sedan kom corona och vi har inte varit på en restaurang sedan jag minns inte ens när. Istället vaknar jag av att min man stökar runt i köket. Förbereder en kyckling till kvällen, skickar iväg barnet för att köpa en valnötslimpa till frukosten. Jag tänder det andra ljuset samtidigt som han lastar upp äggröra intill grillade körsbärstomater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar