augusti 10, 2023

Veckans mat och vin.

Jaha, är det någon som är sugen på en rapport kring hur det går för min man att bli en rödvindrickare? Det går bara bra, tackar som frågar. Vet inte varför jag skrev så, ingen frågade. Hursomhelst.

Han har fortfarande semester och lägger en ansenlig mängd tid på att leta recept att laga och att hitta det rätta vinet att dricka till. (Mängden pengar han lägger på kött och rödvin är även mycket orimlig, men vi låter det vara en parantes.)

Den här veckan har jag kommit hem till mat på bordet och perfekt tempererat vin varje dag. Bortsett från alldeles för mycket kött har det varit en mycket bra matvecka. Det kommer inte vara för alltid, snart jobbar båda och då är vi tillbaka till haloumi och fryst falafel.

Hursomhelst, igen. Här kommer veckans middagar och viner. 

Måndag
Ragu som puttrat halva dagen, serverades med spaghetti och ett Amarone

Tisdag
Kalvstek som gått tio timmar i sous vide och sedan bränts på med gasbrännare. Till det honungsglaserade morötter, ugnsrostad potatis, pressgurka, rödvinssky och ett Pinot Noir.

Onsdag
Biff Rydberg och Côtes du Rhône.

Torsdag
Oxfilé, ugnsrostad potatis och en grönsallad, till det Arzuaga.

Fredag
Har vi inte sett ännu men jag önskade lobster roll och champagne för att se exakt hur mycket jag kan stretcha lyxen. Fick bara en blick till svar så vi får väl se.

2 kommentarer: