augusti 30, 2023

Kanske bara lägger mig ner och ger upp.

Spenderar dagen i den lilla staden. Har möten med min grupp och inser att något litet blivit stort, att det har skapats en konflikt som jag behöver hantera. Gör en plan i huvudet men känner ett motstånd i kroppen. 

Tårarna kommer när jag promenerar hem från tåget. Det är inte konflikten som utlöser dem. Inte heller är det för att en kollega bad mig täcka upp för någon annan när jag redan arbetar alldeles för mycket, lämnade mig med en känsla av att vara oviktig. Det är inte konferensen för sextio personer nästa vecka som jag planerar dygnets alla timmar. Det är inte ens för att klockan snart rundat tjugo och jag fortfarande har hundra mail kvar att svara på.

Det är för att pappa ringde igårkväll. Berättade att mamma var tillbaka på sjukhuset. Andningssvårigheterna som de först trodde var sviterna efter respiratorn misstänkte man nu istället var blodproppar. De hade rätt. Hon har två stora proppar, en i varje lunga. Hennes hjärta arbetar febrilt, alldeles för intensivt, med att pumpa runt blodet.

Det är för stora risker att operera så de medicinerar, även om njurarna fortfarande är skadade efter överdosen, men de kan inte lova att det kommer fungera. De är så noggranna med att inte lova någonting. Hennes kropp håller på att ge upp och jag jobbar, jobbar, jobbar. Eller gömmer mig, skulle man också kunna säga. 

9 kommentarer:

  1. Åh va jobbigt och så hemskt ! Har läst ikapp och det har hänt så mycket på slutet.Förstår det där med att vilja gömma sig, det går ett tag sen måste man upp till ytan för luft
    Har inga smarta saker att skriva, vill bara ge massa cyberkramar och jag hoppas såå att din mamma ska ta sig igenom detta! <3 <3 <3

    SvaraRadera
  2. <3 Kom ihåg att du är viktigare än jobbet och att man har rätt att sjukskriva sig om man känner att man inte orkar. Det låter övermänskligt att jobba så mycket samtidigt som man mår dåligt av privata saker och det är din chefs problem att lösa det om du inte orkar. Man ska inte vara så lojal att det går ut över ens egen hälsa. Kram

    SvaraRadera
  3. Ja, jag vill understryka det anonym säger här ovan. Jobbet är bara jobb och även om jag förstår att det känns viktigt och svårt att skala ner nu så är det inte olösbart för andra omkring dig. Det kommer att ordna sig, men du måste inte ordna allt. <3

    SvaraRadera
  4. alltså fy fan, vilken övermäktig situation. Önskar så en utväg ur det för er, men ta hand om dig noga tills dess.

    SvaraRadera