december 19, 2021

Tips, och annat skit - Lucka 19.

Hej och välkomna till den nittonde luckan i årets julkalender! Idag ska ni få det finaste av det allra finaste, nämligen böcker för barn. Vi delar svagheten för böcker, barnet och jag. Turades om att ha högläsning för varandra tills han gick i femman eller så. Slutade först när han tyckte att jag läste för långsamt och tog boken ur mina händer.

Det var Pax-serien som fick honom att börja älska böcker på riktigt. Vi startade serien som högläsning, men mot slutet krävde han att få läsa böckerna själv samma dag som de släppes till bokhandeln. Jag fick läsa böckerna efter honom, när han läst ut dem. Jag grät när jag läste den sista. Det gjorde han också.

Barnet gick vidare till att läsa serierna om Percy Jackson av Rick Riordan. Det var den första serien som han läste utan mig. När han satt och tittade drömskt ut i rymden och jag frågade vad han tänkte på och han svarade att han dagdrömde om att han var Percy Jackson.

Genom åren har vi läst Kristina Ohlssons ungdomsböcker. Om barnet hade varit lite yngre hade vi nog älskat dem desto mer, för det är bra böcker. Väldigt bra böcker.

Däremot föll vi stenhårt för Siri Pettersens bokserie om Korpringarna. Som vi älskade den. I våras släppte Siri Pettersen Järnulven och nu turas vi om att kika om det finns ett releasedatum för uppföljaren.

Det kanske inte pågår någon högläsning här hemma längre, men det är ständigt prat om olika böcker som vi har läst och olika tvister i handlingar som vi bara måste berätta om. Jag tror att det är det allra finaste intresset som jag kunde önska för mig och mitt barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar