december 25, 2021

Juldagen.

Sover till niotrettio även på juldagen. Den här gången har vi inte bråttom någonstans. Barnet och jag går och tränar. Intill oss kör Elin Härkönen. Hon är stark som en björn och det får mig att ta i ännu lite mer.

Tomtegröt och julskinkesmörgåsar. Duschar och kliver i en stickad klänning, tjocka strumpbyxor och sockor. Promenerar femtontusen steg. Kryper ner under en filt efteråt, tänder alla ljusen och dricker glögg.

Häller upp ett glas rödvin och börjar med maten. Glaserar potatis och morot i honung och skjutsar in i ugnen. Fräser brysselkål i vitlök. Stuvar grönkål i grädde. Steker ryggbiff och gör en rödvinssås.

Ska vi se årets julfilm? säger min man. Jag stannar upp med rödvinsglaset i handen, tittar på honom. Han ser nästan exalterad ut. Vi kan inte se Die hard varje år, säger jag. Kan vi väl, säger barnet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar