december 24, 2021

God jul.

Jag vaknar av att solen välter in genom sovrumsfönstret. Lägenheten är alldeles tyst. Min man sover tungt intill. Sträcker mig efter telefonen. Klockan är halv tio. Jag väcker min man. Jag tror att vi har lite bråttom, säger jag. 

Vi hinner inte äta risgrynsgröt till frukost. Barnet gör mackor med julskinka och kryper upp i soffan. Jag frågar om han vet vad han vill ha på sig på jullunchen och han skakar på huvudet. Jag letar fram två julklappar under granen. Där finns ett par byxor och en tröja i kashmir.

Vi träffas hemma hos hans syster. Hennes son och hans flickvän är där. Min svärmor och andra svägerska med. Äter en julaftonslunch, dricker glögg och äter saffranskaka. Kramas hej då fyra timmar senare och beger oss ut i kylan.

Och nu är vi hemma igen. Jag sitter under en filt i soffan och skriver det här. Ett glas champagne och chokladpraliner intill. Om en stund ska vi byta om och barnet ska få ännu en julklapp - en slips - och promenera till Miss Clara. Äta en trerätters julmeny. Promenera hem igen, kanske ett sista glas champagne och så öppna julklappar.

Det är vår jul. Jag hoppas att er jul är lika fin, var ni än är och vad ni än gör. God jul, fina ni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar