december 22, 2021

Håll käften.

Och så blir det den tjugoandra december och även de planerna ställs in. Min chef, som slutar imorgon, är sjuk och blåser av vår avskedslunch. Jag stannar kvar hemma, spenderar ännu en dag framför mitt sovrumsfönster.

Låter kostymbyxorna och den mörkröda blusen ligga kvar i garderoben, drar fram en stickad tröja, slitna jeans och raggsockor. Promenerar i tio minusgrader på lunchen. Arbetar färdigt året under den midnattsblå sammetsstjärnan.

Stänger av datorn vid fyra och öppnar den igen vid fem. Hackar ingredienserna till middagen men fastnar med blicken utanför fönstret. Blir irriterad på min egen hjärna, på tankarna som snurrar och vägrar sluta, på att jag vill mer än jag får. Säger åt tankarna att hålla käften och inser för sent att jag sagt orden högt.

2 kommentarer: