maj 31, 2021

Döden och blommorna

På söndagseftermiddagen kommer ett mail. Det står att en av farbröderna som bor i huset har gått bort. Han har varit sjuk en tid och under helgen har jag sagt till min man att jag inte har sett honom på några dagar. 

Han brukar sitta på sin balkong på eftermiddagarna, äta bakelse och dricka kaffe medan jag jobbar framför mitt sovrumsfönster. Ibland när jag tittar upp sitter han där. Det brukar få mig att le. Hans balkong prunkar av blommor i krukor och balkonglådor. Jag sitter och tittar ut på dem nu. De har börjat vissna. Jag undrar vem som kommer att ta hand om dem. 

2 kommentarer:

  1. Sorgligt när folk går bort, men ändå fint att han verkar ha varit en livsnjutare in i det sista. Äta bakelse på balkongen och ha massor av blommor känns som en fin sista tid i livet (förutom sjukdomen såklart).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var han verkligen. Jag hoppas att han fick en fin sista tid. Han såg på något vis ändå lugn och lycklig ut, även om han visste att det var den sista tiden, så jag tror det.

      Radera