maj 11, 2021

Tolfte maj runt hörnet.

Barnet fyller år imorgon. Sexton år. Ända sedan den första födelsedagen har vi firat med pannkaksfrukost och paket. Igår frågade han om vi kunde hoppa över pannkakorna och bara fira på kvällen. Det blir så stressigt innan skolan, sade han. 

Jag konstaterar att vi kan ha ätit vår sista födelsedagsfrukost. Vi kan ta upp det igen när jag är klar med skolan, säger han och jag frågar hur länge han tänkte bo hemma. Fyrtio kanske? säger han. Glöm det, sista dagen på gymnasiet är det jag som sätter släggan där, säger jag och pekar på väggen som skiljer hans rum från vardagsrummet. 

Min man börjar prata om hur man skulle kunna bygga igen hallen och istället öppna upp mellan barnets rum och vardagsrummet och sätta in pardörrar in till vårt sovrum, så att det blir tre rum i fil. Ni kan väl vänta tills jag gått ut gymnasiet iallafall, muttrar barnet. 

Imorgon fyller han sexton. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar