april 22, 2019

Om en söndagsmåndag och en balkong.

Han sneglar på mig genom en smal springa i ögonlocket när jag kryper ner i sängen igen. Han ler lite och vänder sig mot mig, lägger sin hand mot min kind och somnar om. Jag har satt på kaffe och känner hur jag börjar vakna, men så ligger jag där med hans hand under min kind och tänker att jag skulle kunna sova så i hundra år.

Några timmar senare skrubbar vi balkongen och bär upp och ställer ut våra balkongmöbler. De är skruttiga och fula. Vi köpte dem på blocket förra året, något snabbt som skulle fylla sin funktion innan vi visste vad vi ville ha. Nu vet vi att vi vill ha en liten teaksoffa och två stolar från grythyttan. Fast det kommer bli dyrt och nu har vi precis betalat för sommarens resor, så kanske får vi leva med skruttigt och fult en sommar till.

Han dukar upp en buffé med rester från påsken. Under tiden planterar jag blommor i balkonglådor som vi köpt tidigare under dagen. Vi äter ägg och sill och potatis, kavring med skagenröra och löjrom, kyckling och klyftpotatis. Dricker påskmust till och de äter memma till efterrätt. På balkongen bor numera blommor i gult och vitt och grönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar