december 25, 2018

Långsamt.

Så kom juldagen. Vår julafton var verkligen långsam, men vår juldag är ännu långsammare. Jag fick min julaftonspromenad igår. Sju minusgrader, snöiga trottoarer och solsken över hustaken. Det var iskallt och skitfint. Och sen Kalle Anka, julbord och julklappar.

I julklappen från min man fanns två kristallglas för Dry martini, finsprit och oliver. Det blev ett fint komplement till Trivial Pursuit och julchokladen. Ännu ett glas julmust till barnet och varsin drink till modern och fadern. Efter att jag vunnit var klockan tjugotrenågonting och alla sov med ett öga. Kallade det för en dag och knöt oss innan midnatt.

Och nu har vi juldag och klockan är snart tretton och jag har fortfarande pyjamas. Jag tänker att det ska få fortsätta vara så tills det är dags för juldagsbio när eftermiddagen går över i kväll. Då ska jag kliva i en klänning, dra en borste genom håret och applicera en gnutta makeup, men inte ännu. I år är vår juldag långsam, långsam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar