december 23, 2023

Nu är det jul.

Hej från kvällen den tjugotredje. Jag har precis utfört dagens sista punkt: lagt julaftonens champagne på kylning. Det är dags att ta kväll, att sjunka ner i soffan och bara vara, betrakta julgranen och fladdret från de levande ljusen, känna att det är jul.

Alla julklappar är inslagna i gamla fina papper och sidenband och väntar under granen. Julskinkan är griljerad, köttbullar, prinskorv och Janssons väntar i kylen, intill ostar och lax och sill från saluhallen. Russin är blötlagda i rom och imorgon ska jag göra livets första brödpudding. Det blir vår julaftons dessert.

Jag längtar efter grötfrukost, efter en lång promenad i knarrande snö, att komma hem till skinksmörgåsar med vår hemgjorda senap, efter äggtoddy och Kalle Anka, att poppa champagnen och duka fram ett julbord, öppna julklappar, äta choklad och spela spel.

Men hur mycket jag än längtar efter det, tycker jag att den tjugotredje är precis lika fin med sitt stök. Julmusik i bakgrunden, en lista som bockas av, varsitt vinglas i röran på matbordet på kvällen, mjöl på min mans kind efter att jag lagt handen där när han kysste mig.

Och med det, fina ni, önskar jag er en riktigt god jul. ❤️

1 kommentar: