juli 15, 2023

Känslan av frihet, känslan av helg.

Jag slutade tidigt igår. Stängde av datorn innan klockan ens slagit femton, tog min träningsväska och passerade gymmet på hemvägen. Duschade bort träningspasset och arbetsdagen. Klev i trosor och drog en t-shirtklänning över huvudet. Böjde ögonfransarna och borstade ögonbrynen, läppglans och rouge men inget mer. Handdukstorkade håret och lät vinden forma det i mjuka vågor över skuldrorna. 

En islatte i handen, en ljudbok i öronen och så en promenad till Ikea. Köpte fyrtiotvå vinglas till invigningen av kontoret, så kanske kan man inte säga att arbetsdagen tog slut redan vid femton. 

Och nu är det lördag och jag ligger fortfarande i sängen. Fötterna över min mans ben, hans hand mot min höft. Idag längtar jag efter långa promenader, såna som tar flera timmar och innehåller pauser med mat, vin och kaffe. Jag föreslog precis Årstaviken runt och han nickade och hummade, lät tummen forma cirklar runt toppen på mitt höftben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar