juli 06, 2023

Hjärnan och kroppen.

Det är inte meningen att jobba hela nätterna. Det är inte heller så att det inte hinns med om jag inte gör det, det är bara det att jag ligger där i sängen och kan inte somna när saker ploppar upp i hjärnan. Det blir så enkelt att ta tag i dem direkt.

Jag har börjat göra de där avslappningsövningarna som man gjorde på skolidrotten. Ni vet när hela klassen låg på golvet i gymnastiksalen och läraren släckte ner och sen långsamt guidade kropparna till att slappna av. Känn hur fötterna blir tyngre, hur de pressas mot marken, känn hur tunga de är, nu sprider sig tyngden upp genom vaderna, låt de bli tunga, känn hur vaderna slappnar av.

Jag brukar ta till det där lilla knepet när jag inte kan somna och oftast sover jag innan jag arbetat mig upp över knäskålarna men nu är det som att hjärna ba: nä, de känns inte tunga alls faktiskt? Ska vi inte, jag vet inte, göra något?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar