september 28, 2021

Målar fan på väggen.

Brevet ligger på marmorgolvet i hallen när jag kommer hem. I det vänstra hörnet är logotypen för kliniken som höll samman utredningarna när barnet fördes med ambulans till sjukhuset i juni. Jag har väntat på resultatet på hans tjugofyratimmars EKG. 

Jag ringde dem häromveckan och efterlyste resultatet. Det är nog ett gott tecken att det dröjer, sade läkarsekreteraren. Det brukar betyda att det inte är akut. Jag tog det till mig. Paketerade ihop hela grejen och markerade den som avslutad i mitt huvud. Så ligger brevet på vårt hallgolv och jag tänker fint, nu står det att allt är utrett och klart.

Det är inte det som står i brevet. I brevet står att det finns avvikelser, att barnets puls blir för låg på nätterna. Att en remiss är skickad till en kardiolog på barn-hjärta på Karolinska. Det är formuleringen barn-hjärta som får mitt eget att gå sönder.

9 kommentarer:

  1. Skickar all omtanke. Barnen barnen, herre gud, allt man vill är att de ska leva i hundra år minst och vara glada jämt. ❤️ Men du, vilken otrolig tur att de upptäckte det! Nu har ni chans att få all vård som finns. Om det behövs. Och kontroller. Om det behövs. Försök vila i det. Ni är i trygga händer nu.

    SvaraRadera
  2. Har inga barn men förstår att det är jobbigt. Bra att det upptäcktes iallafall. Tänker att om han själv inte har märkt något av det så kanske det inte är så farligt, utan mer en grej som det är bra att de upptäckte ändå? Hoppas på att de har något bra förslag på behandling hursom. Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en vän och jag sade precis samma sak, tills vi insåg att han kanske alltid har känt på ett visst sätt men inte vet att det inte ska vara så. Hjärtklappning eller vad som helst. Om det är det enda man vet så är ju det det normala. Men som sagt, jag ska inte måla fan på väggen. Men så svårt att hålla tankarna i styr.

      Radera
  3. Min svärmor behandlas nu (i 65-årsåldern) för ett hjärtproblem de tydligen önskar att de upptäckt långt tidigare för då hade det inte alls varit så stor sak. Tänker på er och hoppas det är en sån sak... kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hoppas. Hoppas även att allt går bra för din svärmor!

      Radera
  4. Finaste, det är blytunga besked när det gäller barnen och oron och alla tankar man hinner tänka. Det där med att inte veta är tortyr. Å andra sidan kan inget vara bättre än att bli undersökt och i de flesta fall så kommer man undan med rena förskräckelsen. Håller tummarna hårt att allt går bra.��

    SvaraRadera