september 20, 2021

Blodproppen.

Jag fick en blodpropp igår. Eller, google säger att jag fick en blodpropp och familjeliv verkar hålla med, så då tror jag också det. Sjuksköterskan på vårdcentralen lät tveksam, men vad vet hon. 

Hursomhelst. Jag torkade av bordet efter middagen när det var som att det smällde till i handleden och - ursäkta franskan - det gjorde så in i helvete ont. En blålila knöl växte fram under huden, handleden svullnade och blev alldeles röd och varm.

Min man började röra min hand i försiktiga cirklar medan jag skrek, tills proppen (”proppen”) plötsligt släppte. Svullnaden och det varmröda gick ner, men handen värker fortfarande och hela handleden pryds av ett blåmärke idag. 

Sjuksköterskan tyckte att vi skulle avvakta till imorgon innan en läkare eventuellt tittar på det. Det finns ju ingenting att se längre. Tur att vi hade vår fixarhelg i dagarna och kroppen skriker av träningsvärk, då har jag ju ändå inte har något bättre för mig än att vila.

7 kommentarer:

  1. Men så läskigt!
    Du vet inte om du är APC-resistent, alltså att ditt blod är mer benägen att koagulera och bilda blodproppar? Typ alla i min familj/släkt på mammas sida utom jag är det, och ganska bra att veta om man är...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning! Har aldrig haft nåt liknande och stämmer inte på någon punkt alls in på de som löper risk att få blodpropp, så mycket konstigt är det!

      Radera
    2. Den där APC-resistensen är lurig, det är något man bara har genetiskt. Min syster som har det (och är världens hälsosammaste) behöver ta blodförtunnande spruta varje gång hon ska flyga, får inte äta p-piller och behövde ta blodförtunnande spruta varje dag när hon var gravid.

      Radera
  2. Usch, läskigt. Känns ju som något vården borde titta på, oavsett vad sköterskan säger. Otäckt att inte veta om det kommer hända igen. Du kan inte ha gjort något på gymmet som ansträngt handleden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tränade rätt hårt alla tre dagarna, även om jag inte tränade armar så håller man ju fast stången till exempel när man knäböjer, vilket ju säkert belastar? Plus att vi kånkade möbler till och från källare och balkong och återvinning och hej och hå. Tänker mest på att det var i handleden ändå. Tänk om det hade varit i huvudet? Fy fan.

      Radera
  3. Jag är så svag och lättäcklad av sånt här så jag knappt orkar hålla upp mobilen när jag läser 😅 men vill ändå säga krya på dig.

    SvaraRadera