augusti 28, 2021

Böcker, bullar och bubbel.

Vi vaknar kvart över sex. Jag ligger bredvid min man och hör på hans andning hur han kommer upp från sömnen. Fan, vi kan inte gå upp halv sju en lördag, viskar han. Kvällen innan har han sagt att han vill plocka svamp och jag har sagt att jag vill gå på Stockholms bokhelg. Är du ivrig? frågar jag. Ärligt talat? Ja, säger han. 

Jag är på gymmet strax efter åtta. Kör bara en timme och med vikter som snarare är sköna än tunga. Kommer hem, duschar, lägger en lätt make up. Jeans och tunn långärmad tröja, kavaj och sneakers. Låter barnet styra innehållet i författarsamtalen som vi går på. 

Stannar för kaffe, smörgås och vaniljbulle. Handlar till en skaldjurssoppa. En påse dumle med tuttifruttismak får följa med hem. Vi möter min man i dörren. Han har en påse kantareller i handen. Den är fylld till bredden. 

Rensar svamp hela eftermiddagen. Dricker bubbel. Lyssnar på musik. Slår ihop den där skaldjurssoppan. Äter länge och långsamt. Rensar den sista svampen. Fotbad, ansiktsmask och manikyr, och där är vi nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar