januari 23, 2021

Fredag och lördag. Mest om sånt vi äter.

Fredag. Vi kommer hem efter träningen. Bär på varsin papperskasse med rökta räkor, vitt vin och aioli, kex och ostar och vindruvor. Turas om att duscha bort träningen. Jag kliver i mjuka leggings och en stickad tröja, låter håret självtorka. 

Min bror och hans fru bjuder in till en fredagsdrink på skype. Ett glas bubblor på varsin sida av en skärm, femton mil isär men ändå så nära. Efteråt sitter vi länge vid matbordet, äter våra räkor, kexen och osten, tills klockan slår tjugotre och vi inte orkar mer. Somnar med hans hand som gör cirklar över min nakna rygg.

Vaknar till en lördag. Solkatter på golvet, vintervitt ljus som trillar in genom fönsterna. En apelsin i klyftor till frukosten. Sedan en mil på Kungsholmens gator, under en blå himmel och sol som lämnar kvar värme, en kaffe i handen. Täcker botten i en godispåse, kryper upp i soffan med ett glas rödvin och godisskålen. Skriver det här. Min man fem meter bort, lagandes en ragu att servera på pappardelle och toppa med parmesan. 

2 kommentarer:

  1. Ja, det är sista veckan i januari. Och det känns. Fick googla barnets position och nu, nu gör jag den bannemig! Här på trasmattan.

    SvaraRadera