juli 02, 2024

Stresskäkarna

Så jag var på ett akutbesök hos min tandläkare idag. Det kom en bra och en dålig sak från det. Positivt: Det var inget fel på tanden som jag sökte för. Negativt: Problemet ligger i att jag inte lyckas sluta pressa tänder.

Jag hade stresskäkar redan i april förra året. Jag pressar så hårt att det skapas blåmärken under mina tänder. Redan då berättade hon att jag behöver en bettskena när jag sover, för även om jag kan tänka på att inte pressa ihop tänderna när jag är vaken så kan jag inte styra över det när jag sover. Jag sa att jag skulle avvakta, för bettskena är inte sexigt.

Nu tryckte hon på musklerna längs med min hals, de som min massör varje månad arbetar med att mjuka upp, och tittade menande på mig när musklerna var orubbliga under hennes fingrar. När hon frågade om jag ofta har huvudvärk var det formulerat som ett konstaterande och inte en fråga.

Så nu är en bettskena beställd. Den kostade mig femtusen kronor så jag hoppas att den löser alla mina problem oavsett koppling till stresskäkar eller ej.

2 kommentarer:

  1. Vår snart 8åriga son gnisslar tänder varje natt... det känns inte bra :( Hoppas bettskena hjälper dig! Jag hade det ett tag men tröttnade...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ger ju såna problem med tandgnissel och press. Kan han få bettskena eller det kanske man inte ger växande barn vara bett är under förändring?

      Radera