juli 17, 2024

Oslagbart

En av de saker som jag längtade efter mest innan vi åkte hit var att sitta i bastun med en inpackning i håret och en öl i handen. Det är bara här som jag dricker öl, bara här som det är gott. Det krävs en bastu för det.

Det är väldigt primitivt här. Vi tvättar oss i bastun. Skopar upp stora baljor med vatten och sköljer oss med. Jag väger upp det med dyrt schampo och fina tvålar. Jag känner mig aldrig så ren som efter att ha bastat och sedan tvättat mig i värmen medan bastudörren står öppen, släpper in suckar av ljummen sommarkväll.

Att tvätta sig ren efter en dag i sjön och i skogen, att dra på tights och stickad tröja, låta håret självtorka i den sena sommarluften, att stå vid grillen och se solen gå ner bakom trädtopparna på andra sidan sjön, det finns ingenting som slår det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar