maj 09, 2023

Lite renare nu.

Jag har fört en hemlig dagbok det senaste året. Skrivit saker som inte ämnats för någon annan att läsa, sparat som utkast aldrig tänkta att publicerats. Det hjälpte där och då. Nystade ut trasslet i min bröstkorg.

Idag råkade jag klicka mig in bland utkasten. Såg dem ligga på rad. Femtiosju inlägg döpta till datumen som de skrevs. Jag såg dem och kände ingenting. Tänkte att de lika gärna kan raderas. Så jag började klicka på papperskorgen, lät utkasten försvinna, ett efter ett.

Det kändes ingenting. Kanske att det bara känns lite renare nu.

7 kommentarer:

  1. Bra gjort, man får inte vara för sentimental när man städar, vare sig analogt eller digitalt!

    SvaraRadera
  2. Det är suveränt bra att formulera tankar i skrift, tycker jag. Att tvingas se dem i print istället för att de går i en jäkla loop i skallen.
    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Plus att man tvingas att verkligen sätta ord på känslorna, att ta på dem på riktigt.

      Radera
  3. Fint att känna så.:) Jag borde skriva ner saker oftare eftersom det verkligen är ett bra sätt att få ut tankarna som snurrar dag som natt, och strukturera dem på ett sätt som gör en klokare i vad som är riktigt och sant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Det behöver ju inte vara för någon annan att läsa, bara ett sätt för en själv att sätta ord på vad som faktiskt känns. Läskigt på ett sätt men också befriande.

      Radera
  4. Har du hört Taylor Swifts låt "Clean" (man behöver inte lyssna bara läsa texten) så himla renande. Tror också på kraften att få ner saker i text och sedan också kunna radera det - härligt!

    SvaraRadera