maj 02, 2023

Kaffeblommor och körsbärsträd, hägg och syren.

Tisdag. Jag jobbar förmiddagen från matbordet. Efter lunchen snörar jag på mina sneakers, promenerar genom Hagaparken och kommer ut på andra sidan. Kliver in hos ett företag där vi ska prata om att samla små avtal i en helhetsleverans till vårt nya kontor. Det hela avslutas med en kaffeprovning.

Det visar sig att killen som leder kaffeprovningen har titeln smakexpert. Två timmar senare tänker jag att det är en titel som han förtjänar. Jag har smuttat på ett dussin olika koppar, muggar och glas. Lärt mig om bönornas väg från Colombia och Brasilien, om länderna som kaffeblommorna växer i och om kvinnorna som plockar dem.

Jag promenerar samma väg hem igen. Stannar till under de rosa blommorna i körsbärsträden. Tar en bild, står still och bara tittar. Det doftar skolavslutning och det tar en sekund innan jag förstår att det är doften av syren, eller om det är hägg, jag lär mig aldrig.

7 kommentarer:

  1. Hoppas ni valde fairtradekaffe, med tanke på kvinnorna som plockar dem. /Tove

    SvaraRadera
  2. Syren = skolavslutningen = juni.
    Så det var nog hägg du luktade idag

    SvaraRadera
  3. Man säger väl att bästa tiden är mellan hägg och Syrén så hägg borde vara först 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det säger man ju! Att jag inte tänkt på det, då blev det ju lätt att hålla koll plötsligt. 😊

      Radera