maj 08, 2023

Kirke, Akilles och Patroklos.

Jag har två väderappar i min telefon. Den ena är inställd på Stockholm, Vasastan och den andra är inställd på Aten. Den sistnämnda säger tjugofyra grader och solsken de tre dagar som vi ska vara där.

Jag har börjat läsa Sagan om Akilles av Madeline Miller. Lyssnar när tiden finns på dagarna och läser innan jag somnar på kvällarna. Jag hoppas att jag hinner fortsätta med hennes bok om Kirke innan vi åker, även hon en av grekernas gudar och gudinnor.

På kvällarna fastnar vi vid matbordet. Ber barnet berätta något från den grekiska mytologin och plötsligt googlar vi och läser högt för varandra. Ibland blir sagorna så levande att jag glömmer att de är just det, sagor. Jag kommer på mig själv med att tänka på människorna som om de faktiskt har funnits och levt.

För övrigt känns det fel att skriva att jag läser sagan om Akilles, för den som har läst boken vet ju att det är sagan om Akilles och Patroklos, vilket är det som gör boken så fantastisk.

3 kommentarer:

  1. På samma tema kan jag rekommendera Flickornas tystnad av Pat Barker. Mkt bra bok ur ett annat perspektiv än det vanliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm boktips! 🥰 Tack!

      Radera
  2. Gillade också verkligen Patroklos!

    SvaraRadera