oktober 06, 2022

Tror inte att jag orkar mer.

Jag sitter mittemot gynekologen. Hon har klara och vakna ögon. Alla cellförändringar är inte cancer, säger hon och jag nickar. Många gånger läker de ut av sig själva men jag ska ge dina en skjuts, säger hon och skriver ut ett recept. 

Hon bokar en ny tid, en månad från nu, för ett nytt prov. Och även om det är positivt finns inga skäl till panik, säger hon och ler med sina snälla ögon. Jag tror inte att du är allvarligt sjuk, säger hon och håller fast min blick.

Jag går hem, lägenheten är tyst och tom. Jag sätter mig i soffan och gråter.

16 kommentarer:

  1. men du - cellförändringar? Är det ett "vanligt" cellprov du gjort? Livmodertappen? Ylva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett vanligt som tagits efter symtom och sen med undersökning. Fattade det som att nästa prov också är ett vanligt prov och om det visar cellförändringar så är nästa steg prov på livmodertappen. Eller i livmoderhalsen? Måste erkänna att jag inte är helt säker.

      Radera
  2. Vännen! 💜 /Tove

    SvaraRadera
  3. Ok! Jag fattar. Ska skicka med vad min läkare sa till mig - kanske aningen mer pedagogiskt än vad din läkare verkar ha varit. "vi gör proven för att hitta förändringarna - för att det är en så effektiv metod för just den här typ av förändringar. Om det är förändringar, så har de potential att utvecklas till cancer inom kanske så mycket som en 25 årsperiod, och ändå tar vi bort dem om vi får nys om förändringar. Så det är långt ifrån att vara ett cancerbesked det här. Det är därför den här behandlingsmetoden revolutionerade livmoderhalscancerbehandlingen och kvinnovården, för att den drog ner utvecklingen av cancern så dramatiskt!" och så var han helt glad och superlugn. jag har nu haft förändringar av det svårare slaget, flera gånger - de kollar mig och kollar mig, och behandlar när det behövs. jag har gjort 2 koniseringar, alltså när de inte kan behandla på något annat sätt än att skära av en del av tappen. har livmodern kvar, ingen cancer, och sjukvården har benkoll på mig, tar regelbundna prover osv. Så även om det skulle vara till och med svåra förändringar, så är inte det synonymt med cancer - men det skulle kunna bli och därför tar man bort och håller koll. Självklart skulle jag hellre slippa ha dem, men vi är många som har dem samtidigt, utan att det behöver bli så mycket mer än en lite mer rigorös gyn-rutin! Hoppas det lugnar lite!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lugnar massor! Tack! (Tror dessutom att jag är jävligt känslig just nu pga livet, därav gråten. Hade det här varit för, jag vet inte, ett år sen, så hade jag nog hanterat det bättre.)

      Radera
    2. Vilken bra förklaring!
      Och stor kram till dig C! ❤️

      //Lohe

      Radera
  4. Jag tror det är bra att du gråter. Låt skiten komma ut, liksom. Allt det du bär på. Värm en vetekudde, brygg en stor balja te, tänd ett ljus,ta fram ett hundrapack näsdukar och låt gråten komma. /Tove, igen (som grät sig igenom typ hela barndomen)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ett bra råd.

      Radera
  5. Jag hade cellförändringar för ett antal år sen, fick göra en s.k. laserkonisering och gick därefter på kontroll vartannat år som alla andra (eller vart tredje, minns inte riktigt). Det kom aldrig tillbaka, puts väck! Stor kram till dig, det är mycket nu❤
    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mycket nu. Skönt att det är puts väck!

      Radera
  6. Stor igenkänning här. Det finns ju alltid en massa "om" men ibland orkar man bara inte att de dyker upp och sparkar en i ansiktet. Kramar till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fan, livet ibland alltså.

      Radera
  7. Om det är till någon tröst har jag också haft cellförändringar och var livrädd, men gynekologen sa att det är vanligt och att de allra flesta läker ut. Mina gjorde det och inga nya har hittats efter det (det var 5 år sedan och jag kollas varje år). Min gynekolog sa att man måste ge det 6 månader innan nästa kontroll, annars kan man inte se om de läkt, men det är säkert olika vilka rutiner som finns. Jag fick hem det som ett brev där det i princip stod cellförändringar hittade, du kan ha cancer. Helt sjukt att komma hem från jobbet till ett sådant brev, och absurt att de skickar det som brev. Grät också. Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fy fan vad hemskt. Men bra att det inte har kommit tillbaka, hoppas verkligen att det fortsätter så.

      I mitt fall har jag symtom som stämmer på livmodershalscancer och det är därför cellprovet har tagits, vet inte om det kanske ändrar processen/tillvägagångssättet. Känns iallafall som att gynekologen har full koll på vad hon gör, så det känns tryggt. Försöker att inte grubbla, tar det som det kommer.

      Radera