oktober 16, 2022

Och så gick en helg.

Fredag. Steamar en klänning och hänger i bokhyllan. Duschar länge, smörjer kroppen, blåser ut håret. Ansiktsvatten, serum och kräm. Ett glas vin på handfatskanten medan jag gör mig färdig. Hittar ut i kvällen med min man för middag och drinkar.

Lördag. Det är fortfarande mörkt när jag vaknar, fast klockan är sju. Smyger upp, tänder ljus. Kaffe, filt och bok i soffan tills min man vaknar och himlen klarnat. Tvättar fönster, planterar ljung på balkongen, går ärenden. Fikar med min familj på teams. Äppelvin, choklad och en bok, ensam hemma. Och så till sist margaritas och tacos. Mina fötter i hans knä i soffan.

Söndag. Sover till nio. Hittar ut på gatorna innan regnet kommer. Hela eftermiddagen smattrar det mot rutorna. Han startar en gryta och går till gymmet. Jag spenderar timmar i köket. Hackar, skär och rör. En paj och en köttfärssås åker in i frysen och vi är redo för en vecka där ingen hinner laga mat. Och nu är klockan nitton och jag tror att det är första gången idag som jag sitter ner. Jag ska hälla upp ett glas vin och sedan göra helgens sista syssla: damma, dammsuga, torka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar