oktober 15, 2022

Höstlov och universitet.

Trillade över en länk på instagram och föll dit direkt. Eftersom jag inte den som sitter inne på ett tips kommer här något för den som befinner sig i Stockholm med eller utan barn på höstlovet: Hallwylska.

Frågade barnet om han ville gå på den otäcka vandringen för vuxna och det ville han, så jag knep två biljetter till onsdagens sena visning. Det är särskilt fint för det blir startskottet på ett par dygn bara vi. På torsdagsmorgonen tar vi tåget till Göteborg, barnet och jag.

Jag har bokat varsitt rum på Hotell Bellora. Ska visa barnet mitt favorithotell, äta deras pannkakor till frukost, låta honom beställa en alkoholfri drink innan middagen. Men mest ska vi känna på Göteborg, spana på Chalmers och fundera på om det blir barnets nästa stad.

På jullovet ska vi göra samma sak i Umeå och när våren kommer åker vi till Lund och därifrån till Köpenhamn. Han ska bli arkitekt när han bli stor, barnet, och då är det de städerna som han har att välja på. Och Stockholm och KTH förstås, vilket jag i smyg hoppas på men inte kommer säga högt.

12 kommentarer:

  1. Ja, man vill gärna ha barnen nära, men det säger man ju inte. Mina grabbar bor i Oslo o Göteborg, jag i Vadstena... men huvudsaken är förstås att de har det bra😊
    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill så gärna ha honom nära även sen, men om han vill testa en annan stad eller till och med ett annat land så vill jag att han ska känna att jag står hundra procent bakom honom.det viktigaste är ju som du säger att de har det bra. 😍

      Radera
  2. Särskilt välkomna till Umeå - bästa stan i landet🙂. Förstår känslan av att vilja ha nära men också låta flyga friit. Föräldraskapet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om Umeå :-) Sätt honom i bostadskö till studentboende på alla orter som kan bli aktuella är ett tips!

      Radera
    2. Haha, tack! Åh, kan man ställa sig i bostadskö innan man fyllt 18? Måste kolla upp direkt! Tack!

      Radera
    3. Ställ honom i Umeås bostadskö idag! Har för mig att man inte måste vara mer än född för att vara med där. Bostaden heter det kommunala hyresbolaget där. De hyr ut både studentbostäder och vanliga hyresrätter.

      Radera
  3. Man måste ha fyllt 16 för att ställa sig i Bostadens kö. Gör det om Umeå är ett alternativ, det är inte lätt att hitta bostad här.
    /Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah ok,då har de ändrat sen min kollega ställde sin nyfödda i kön. Men ja, några år borde la räcka lätt till studentlgh

      Radera
  4. Tack alla! Vi börjar med att kika på de olika städerna och så tar vi det därifrån.

    SvaraRadera
  5. Kan ju vara partisk här, men kan absolut rekommendera Chalmers till en blivande arkitekt…

    SvaraRadera
  6. Jag vägrar förstå att de är så stora att de ska in på universitet som nästa steg... fast min dotter vill antingen läsa ekonomi eller politices magister (googlade jag upp att det heter) och då är ju utbudet större. Phu.

    Hallwylska är fantastiskt! Vi var på den där visningen förra året med äldsta och hon gillade det också. Dock tyckte hon att det var OERHÖRT pinsamt när just hennes mamma blev så rädd att hon skrek till när det dök upp någon bakom henne...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, låter ju oerhört lovande! Jag försöker övertala barnet om att vi ska gå på Lisebergs spökhus när vi är i Göteborg men han är skeptisk.

      Radera