oktober 10, 2022

Rapport från Malmö.

Jag pluggar i hörlurarna och startar boken när jag går till tåget. Jag började lyssna på den under söndagen, men hann bara en timme in. Jag lyssnar när jag kliver på tåget, medan jag förstrött mailar min väg fram till Malmö, när jag promenerar till hotellet.

Glider in i MJ's lobby. Får en kopp kaffe och en plats i ett lugnt hörn. Hinner två snabba möten och några samtal, sedan är mitt rum klart. Det har en rosa heltäckningsmatta, en sänggavel i sammet och ett badkar. 

Jag tar dagens sista möten från fåtöljen i hotellrummets hörn. Sedan är klockan sjutton och jag pluggar in hörlurarna igen, går ner till baren och beställer en drink. Lyssnar på boken, betraktar bartendern som gör avancerade drinkar, andas ut.

Hittar ut på Malmös gator. Promenerar till saluhallen, för jag har en svaghet för saluhallar. Fastnar för en grillad macka och ett glas rödvin. Står vid ett högt bord och äter min middag, tittar på människor och lyssnar på boken. Kan inte motstå saltkolaglassen i disken intill.

Promenerar tillbaka till hotellet. Klockan är bara nitton, men jag tappar upp ett bad. Placerar ett glas bubbel på badkarskanten. Tar ut hörlurarna och låter ljudet sväva fritt i badrummet. Ligger i värmen och lyssnar.

Och nu ligger jag under ett fluffigt täcke i hotellsängen. Ryggen lutad mot enorma kuddar, vinglaset på det lilla bordet intill, datorn i knät och boken äntligen färdig. Om jag somnar om en timme har jag åtta timmar ostörd sömn framför mig. Det vore ett fantastisk avslut på en väldigt bra dag.

Och just det, boken var Kritgubben av C.J. Tudor.

4 kommentarer:

  1. Tack för boktips, den är nu tillagd i lyssnalistan. Låter f ö som en fantastisk skön dag/kväll, verkligen en bättre måndag.

    SvaraRadera
  2. Men så sjukt - i söndags började jag rensa i ett skåp hemma, som jag av olika orsaker inte öppnat på drygt tre år. Där låg just den boken! Har inte läst den än, men kanske måste göra det nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, se det som ett tecken!

      Radera