september 16, 2022

Vet nästan ingenting.

Vi går till Främmat och det är meningen att vi ska fira min födelsedag, men kvällen blir hemsk. Jag försöker förklara hur hans långa arbetsdagar påverkar mig och diskussionen eskalerar under kvällen, slutar med att jag står och gråter hemma i köket, tvingas säga förlåt för att jag inte stöttar honom i hans arbete.

Vi jobbar båda hemifrån idag, men ingen av oss har sagt något. Han väntar på att jag ska be om ursäkt för att jag förstörde kvällen och jag, jag vet inte vad jag väntar på.

Och nu har barnet åkt till sin pappa och ikväll är det oktoberfest med kontoret. Jag vill inte gå, men jag vill inte vara hemma heller. Det jag behöver är nog inte mer alkohol och en känsla av att vara ensammast i världen, särskilt inte med människor runt mig, men jag vet inte heller om jag klarar mer av gårdagen.

19 kommentarer:

  1. Så tråkigt avslut på en dag som skulle varit fin för din skull.....så ledsen för er skull att ni är där ni är.

    SvaraRadera
  2. Men vännen!
    Det kryper i mig (delvis p g a igenkänning) - att man förväntas be om ursäkt när man inte är den som gjort fel.
    Vi skriver alltid till varandra när det är något viktigt vi vill ta upp. Då kan man fundera på hur man vill uttrycka sig, den som läser kan i sin tur fundera på innebörden i lugn och ro. Det blir så lätt fel när man pratar, lätt att man säger något man sedanversionen skulle vilja ta tillbaka eller åtminstone formulera om…

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en bra idé, har dock mycket svårt att se att min man skulle gå med på att prova. Hans melodi är mer att inte prata om problemen alls.

      Radera
  3. Du ska inte be om ursäkt för dina känslor <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag vet, men ibland är det bara enklare.

      Radera
  4. Men va fan... ska du be om ursäkt för att du uttrycker hur du känner.? Och vadå förstöra kvällen - han håller ju på och förstör ert gemensamma liv...🙄 Hatar tanken på att du står och gråter på din födelsedag❤
    Kram, Carina

    SvaraRadera
  5. Inte för att jag på något sätt tycker att du ska känna att du förstört kvällen, och tråkigt såklart att den blev så dyster. Men... är det någon kväll man har rätt att förstöra är det väl sin egen födelsedag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du ju väldigt rätt i.

      Radera
  6. Som sången säger " Its my party and I'll cry if I want to!". Men nu var det ju förstås inte det du ville. Det är svårt, så svårt när man inte kan nå fram. Och ibland är förstås den andres ilska ett skydd för att slippa känna sorg -eller skam. Oavsett, jag hoppas du landar i var du bäst bör vara ikväll. En dag i taget💛

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du har en viktig poäng där, att man vänder skam eller skuld till ilska för att slippa ta ansvar.

      Radera
  7. Jag blir så arg när jag läser detta. Vad är det för sätt att lägga skulden på dig på din födelsedag? Har jobbet stigit honom åt huvudet? När stöttar han dig i ditt arbete, i det vardagliga familjelivet eller i din strävan att nå dina drömmar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag vet. Det var inte okej. Men som föregående talare sa så tror jag att det var en reaktion för att skjuta ansvaret från sig.

      Radera
    2. Och så försvarar du honom igen...🙄

      Radera
    3. Fast det var väl inget försvar? Det var väl att peka på att han gjorde något som inte är okej?

      Radera